Skutki Emisji Toksycznych Gazów i Zawiesin Do Środowiska
Czy Katastrofa Ekologiczna Jest Nieunikniona?
Wstęp
Degradacja środowiska naturalnego i zmiany klimatyczne to jedne z największych wyzwań, przed jakimi stoi ludzkość. Postępująca destrukcja ekosystemów, spowodowana głównie działalnością człowieka, stanowi poważne zagrożenie dla przyszłości naszej planety, gatunku ludzkiego i innych żywych istot. Jeżeli nie zatrzymamy tego teraz, zagłada stanie się nieodwracalna. Problem jest jednak większy, niż możemy sobie zdawać sprawę.
W niniejszym opracowaniu przyjrzymy się realnym zagrożeniom klimatycznym i zdrowotnym, oraz skuteczności działań podejmowanych w celu zapobieżenia katastrofie.
Stan Środowiska Naturalnego
Obecnie, środowisko naturalne znajduje się w stanie kryzysowym. Zanieczyszczenie wód i gleby i wylesianie, to zjawiska, które mają poważne konsekwencje dla klimatu, zdrowia ludzkiego oraz stabilności ekosystemów. Jednak jednym z najgroźniejszych zabójców są gazy cieplarniane, zapylenie, oraz inne, szkodliwe wyziewy, które stopniowo, ale konsekwentnie zabijają życie na naszej planecie. Zrozumienie globalnego wpływu zanieczyszczenia powietrza jest kluczowe dla podjęcia znaczących decyzji. W miarę jak kraje zmagają się z kosztami opieki zdrowotnej i konsekwencjami dla środowiska, strategiczne środki i współpraca są niezbędne do optymalizacji wyników i zmniejszenia obciążenia gospodarczego chorobami związanymi z emisjami.
źródło: NASA
Przez 800,000 lat (aż do 1950 r.) liczba PPM CO2 nigdy nie przekroczyła 300! Jak pokazują te dane, przekroczyliśmy od około 370 ppm w 2002 r. do około 405 ppm w 2016 r. W 2022 r. średnia roczna zawartość CO2 wyniosła 417 ppm!
Ta animacja przedstawia poziom dwutlenku węgla (CO2) w częściach na milion (ang. Particles Per Million) od września 2002 r. do lutego 2016 r., korzystając z danych z instrumentu AIRS na pokładzie statku kosmicznego Aqua. Jeśli poziom CO2 wynosi 400 części na milion, oznacza to, że jeśli napełnimy pojemnik powietrzem zawierającym milion cząsteczek, 400 z nich będzie to CO2. Większość to azot (78%) i tlen (21%), z drobinkami innych gazów.
Gazy znane jako “gazy cieplarniane”, takie jak CO2, metan, podtlenek azotu i para wodna, stanowią zaledwie 0,1% gazów atmosferycznych, ale mają bardzo silny wpływ na bilans energetyczny atmosfery. Gazy cieplarniane zatrzymują ciepło w atmosferze, uniemożliwiając mu promieniowanie w przestrzeń kosmiczną, zaburzając równowagę wymiany energii.
Jakie Są Skutki Zanieczyszczenia Środowiska Gazami Cieplarnianymi, Zawiesinami Pyłów (PM) i pozostałymi, toksycznymi gazami?
Wzrost Poziomu Mórz
Zaburzenia Siedlisk
Ekstremalne Zdarzenia Pogodowe
Utrata Bioróżnorodności
Rozprzestrzenianie Się Chorób i Zarazków
Konsekwencje Zdrowotne
Konsekwencje Prawne i Finansowe
Zagrożenia Klimatyczne
Zmiany klimatyczne prowadzą do ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak fale upałów, powodzie, susze i huragany. Wzrost średniej temperatury na Ziemi powoduje topnienie lodowców, podnoszenie się poziomu mórz oraz zakłócenia w cyklach hydrologicznych. Te zmiany mają bezpośredni wpływ na życie ludzi, fauny i flory.
Emisje gazów cieplarnianych przyczyniają się do smogu, powodując problemy zdrowotne i szkody na środowisku, co dodatkowo zwiększa koszty ekonomiczne i społeczne.
Zagrożenia Dla Zdrowia i Życia
Wpływ na układ krążenia i oddechowy: Zanieczyszczenie powietrza PM, oraz toksycznymi gazami, zwiększa ryzyko zawałów serca, udarów, astmy, bronchitu i raka płuc. Globalne koszty opieki zdrowotnej: W Stanach Zjednoczonych roczne koszty opieki zdrowotnej związane z chorobami spowodowanymi przez PM szacuje się na 100 miliardów dolarów.
Na całym świecie zanieczyszczenie powietrza samym tylko PM powoduje około 7-10 milionów przedwczesnych zgonów rocznie, co skłoniło Światową Organizację Zdrowia do postawienia celu zmniejszenia stężenia PM o 50% do 2030 roku.
- Wysokie ciśnienie krwi: 235.42 mln
- Zanieczyszczenie powietrza (na zewnątrz i wewnątrz pomieszczeń): 213.8 mln
- Palenie tytoniu: 199.79 mln
- Wysoki poziom cukru we krwi: 172.07 mln
- Otyłość: 160.27 mln
- Zanieczyszczenie powietrza pyłami (PM) na zewnątrz: 118.22 mln
- Wysoki poziom holesterolu: 98.62 mln
- Zanieczyszczenie powietrza wewnątrz pomieszczeń: 91.47 mln
- Niedożywienie dzieci (wysiłkowe wychudzenie): 83.53 mln
- Skażone źródło wody: 65.1 mln
- Dieta wysoka w sól: 44.87 mln
- Niezabezpieczone warunki sanitarne: 41.41 mln
- Bierna inhalacja dymu tytoniowego: 37 mln
- Niedobór żelaza: 31.26 mln
- Używanie substancji psychoaktywnych: 30.93 mln
- Dieta uboga w owoce: 27.68 mln
- Niska aktywność fizyczna: 16.75 mln
- Zachamowanie wzrostu dziecka: 14.29 mln
- Dieta uboga w warzywa: 12.95 mln
- Niemożność wyłącznego karmienia piersią: 12.53 mln
- Niedobór witaminy (A): 3.3 mln
- Niedobór cynku: 0.26 mln
Obciążenie chorobowe mierzone jest jako Lata Utraty Zdrowia skorygowane o Niepełnosprawność (DALY, ang. Disability Adjusted Life Years). Jednostką DALY jest równowartość utraty jednego roku w dobrym zdrowiu z powodu albo przedwczesnej śmiertelności, albo niepełnosprawności. Jednostka DALY reprezentuje jeden utracony rok zdrowego życia.
Zanieczyszczenie powietrza pyłami zawiesinowymi jest poważnym problemem dla zdrowia, obejmującym cząstki stałe i krople cieczy zawieszone w powietrzu. Negatywne skutki dla zdrowia obejmują choroby układu krążenia i układu oddechowego, z istotnym obciążeniem ekonomicznym globalnych systemów opieki zdrowotnej.
Dane za rok 2019, źródło: Burden of Disease – Our World in Data
Obciążenie chorobowe mierzone jest jako Lata Utraty Zdrowia skorygowane o Niepełnosprawność (DALY, ang. Disability Adjusted Life Years). Jednostką DALY jest równowartość utraty jednego roku w dobrym zdrowiu z powodu albo przedwczesnej śmiertelności, albo niepełnosprawności. Jednostka DALY reprezentuje jeden utracony rok zdrowego życia.
Zanieczyszczenie powietrza pyłami zawiesinowymi jest poważnym problemem dla zdrowia, obejmującym cząstki stałe i krople cieczy zawieszone w powietrzu. Negatywne skutki dla zdrowia obejmują choroby układu krążenia i układu oddechowego, z istotnym obciążeniem ekonomicznym globalnych systemów opieki zdrowotnej.
Wyzwanie dla Polski: Polska ma wciąż bardzo wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza w Unii Europejskiej, co przyczynia się do szacunkowo 50,000 przedwczesnych zgonów rocznie.
Inicjatywy UE: Unia Europejska wprowadziła środki mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, w tym Dyrektywę o jakości powietrza i programy finansowe, takie jak Czyste Powietrze dla Europy (CAFE).
Ranking globalny: Polska zajmuje 12 miejsce na świecie pod względem obciążenia finansowego zanieczyszczeniem powietrza, a na czele listy są Chiny, USA i Indie.
Szacunki Greenpeace: Szacunek Greenpeace jest zgodny z raportem Deloitte, co podkreśla spójność w ocenie kosztów smogu w Polsce.
Kontekst globalny i międzynarodowy Rankingi globalne: W kosztach rocznego zanieczyszczenia powietrza przodują Chiny, USA, Indie, Niemcy i Japonia, a Polska i Meksyk dzielą 12 miejsce.
Konsekwencje Ekonomiczne
Roczne koszty: Polska ponosi roczne koszty od 21 do 38 miliardów dolarów (79-144 miliardów PLN) z powodu zanieczyszczenia powietrza, wpływając na gospodarkę i poszczególnych obywateli.
Dodatkowo, Polska przeznacza znaczne środki, w tym program „Czyste Powietrze” na 100 miliardów złotych, mający na celu poprawę jakości powietrza.
Koszty opieki zdrowotnej w USA: Roczne koszty leczenia astmy i POChP w Stanach Zjednoczonych wynoszą 50 miliardów dolarów.
Koszty opieki zdrowotnej: Porównanie krajów o najwyższych kosztach opieki zdrowotnej związanych z chorobami PM pokazuje, że najwięcej wydają Chiny – 900 miliardów dolarów.
Konsekwencje Prawne
Nie Tylko CO₂ ..!
Gazy cieplarniane (GHG) to gazy, które pochłaniają i zatrzymują zarówno promieniowanie cieplne emitowane przez Ziemię, jak i wpływają na przechodzenie różnych form promieniowania słonecznego (w tym potencjalnie szkodliwego promieniowania UV, rentgenowskiego i gamma) przez atmosferę, powodując tym samym ocieplenie atmosfery, oraz inne negatywne skutki.
Wzrost stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze może powodować:
- Zwiększenie ilości promieniowania UV docierającego do powierzchni Ziemi, co może prowadzić do wzrostu zachorowań na raka skóry, uszkodzenia oczu oraz negatywnego wpływu na organizmy żywe.
- Większe przenikanie promieniowania rentgenowskiego i gamma, co zwiększa ryzyko mutacji genetycznych, uszkodzenia tkanek i organów, oraz degeneracji systemu nerwowego, a w efekcie także rozwoju chorób nowotworowych.
- Zakłócenie naturalnej równowagi i ochronnych funkcji atmosfery, co (jak już wspomniano wcześniej) może mieć dalsze konsekwencje ekosystemowe i środowiskowe.
Dwutlenek węgla (CO₂) to najbardziej znany gaz cieplarniany, ale istnieją inne, o wiele bardziej szkodliwe. Są to: metan (CH₄), podtlenek azotu (N₂O) oraz fluorowane gazy cieplarniane, takie jak fluorowane węglowodory i freony.
Ciekawostka: Podtlenek Azotu należy do grupy Tlenków Azotu (NOx), ale rzadko się o tym wspomina w tym kontekście.
W przypadku spalania paliw kopalnych (obok gazów cieplarnianych) głównymi szkodliwymi produktami ubocznymi są właśnie tlenki azotu (NOx), tlenki siarki (SOx) oraz cząstki stałe (PM), ale także inne, niespalone węglowodory, które oprócz szkody dla atmosfery, powodują bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia.
W skład grupy NOx wchodzą:
- Tlenek azotu(I) N2O [N=N-O]
- Tlenek azotu(II) NO [N=O]
- Tlenek azotu(III) N2O3 [O=N-O-N=O]
- Tlenek azotu(IV) NO2 [O=N-O]
- Tlenek azotu(V) N2O5 [O=N-O-N=O]
oraz wspomniany wcześniej Podtlenek Azotu.
W skład grupy SOx wchodzą:
- Tlenek siarki(IV) SO2 [O=S=O]
- Tlenek siarki(VI) SO3 [O=S(=O)=O]
Dodatkowo, warto wspomnieć o innych związkach siarki i tlenu:
- Dwutlenek siarki SO2 [O=S=O]
- Trójtlenek siarki SO3 [O=S(=O)=O]
- Siarkowodór H2S [H-S-H]
Do niespalonych węglowodorów będących wynikiem niekompletnego spalania paliw ropopochodnych zalicza się:
Węglowodory Aromatyczne
- Benzen [C6H6]
- Toluen [C6H5CH3]
- Ksyleny [C6H4(CH3)2]
Węglowodory Policykliczne
- Naftalen [C10H8]
- Fenantren [C14H10]
- Piren [C16H10]
Węglowodory Alifatyczne
- Metan [CH4]
- Etan [C2H6]
- Propan [C3H8]
Te związki chemiczne nie ulegają pełnemu spaleniu podczas procesu spalania paliw ropopochodnych, takich jak benzyna czy olej napędowy, i pozostają w postaci niespalonych cząstek w emitowanych spalinach.
Emisje gazów cieplarnianych pochodzące z działalności ludzkiej, związanej z paliwami kopalnymi – transportem, przemysłem i rolnictwem, są główną przyczyną globalnych zmian klimatycznych. Emisje gazów cieplarnianych mierzą łączną ilość wszystkich emitowanych gazów cieplarnianych, często wyrażanych w równoważnikach dwutlenku węgla (CO₂eq), uwzględniających ilość ocieplenia, jakie każda cząsteczka różnych gazów wywołuje.
Równoważniki dwutlenku węgla (CO₂eq):
Aby uwzględnić wszystkie emisje gazów cieplarnianych, badacze wyrażają je w „równoważnikach dwutlenku węgla” (CO₂eq). Obejmuje to wszystkie gazy cieplarniane, a nie tylko CO₂. Aby wyrazić wszystkie gazy cieplarniane w równoważnikach dwutlenku węgla (CO₂eq), każdy z nich jest ważony według jego potencjału globalnego ocieplania (GWP).
GWP mierzy ilość ocieplania, jaką gaz wywołuje w porównaniu do CO₂ (CO₂ otrzymuje wartość GWP równą 1). Jeśli gaz miał GWP wynoszące 10, to jeden kilogram tego gazu wywołałby dziesięciokrotnie większy efekt ocieplenia niż jeden kilogram CO₂.
Równoważniki dwutlenku węgla są obliczane dla każdego gazu przez pomnożenie masy emisji danego gazu cieplarnianego przez jego współczynnik GWP. To ocieplenie może być wyrażane w różnych skalach czasowych. Aby obliczyć CO₂eq na przestrzeni 100 lat, pomnożylibyśmy masę każdego gazu przez jego GWP w skali 100 lat (GWP100). Łączne emisje gazów cieplarnianych, mierzone w CO₂eq, są następnie obliczane poprzez zsumowanie wartości CO₂eq dla każdego gazu.
Jaki jest ekwiwalent CO₂ emisji NOx?
1 kg ekwiwalentu CO₂ odpowiada efektowi jednego kg emisji CO₂. Emisja 1 kg podtlenku azotu (N₂O) równa się 298 kg ekwiwalentu CO₂, a emisja 1 kg metanu (CH₄) równa się 84 kg ekwiwalentu CO₂. Wskaźniki GWP fluorowanych gazów są bardzo zróżnicowane, a ich poziomy mogą być znaczne.
Główne gazy cieplarniane i ich 20-letni potencjał globalnego ocieplenia (GWP) w porównaniu z dwutlenkiem węgla to:
1x- dwutlenek węgla (CO₂)
UWAGA: Jakakolwiek ilość dwutlenku węgla dodana do atmosfery pozostanie w atmosferze przez długi czas: od 300 do 1000 lat. Przez cały ten czas będzie przyczyniał się do zatrzymywania ciepła i ocieplania atmosfery.
84 x – metan (CH₄)
Uwolnienie 1 kg CH₄ do atmosfery jest w przybliżeniu równoważne uwolnieniu 84 kg CO₂. GWP metanu w ciągu 100 lat wynosi około 28 razy więcej CO₂, ale utrzymuje się on w atmosferze jedynie przez nieco ponad dekadę. Do uzyskania CO₂eq wykorzystuje się współczynnik GWP na przestrzeni 100 lat.
298 x – podtlenek azotu (N₂O)
Uwolnienie 1 kg N₂O do atmosfery jest w przybliżeniu równoważne uwolnieniu około 298 kg CO₂. Podtlenek azotu utrzymuje się w atmosferze od ponad wieku. 20-letni i 100-letni współczynnik ocieplenia globalnego są w zasadzie takie same.
Źródła Emisji Gazów Cieplarnianych
W Europie, ciężarówki stanowią mniej niż 2% pojazdów na drogach, jednak w 2019 roku odpowiadały za 23% emisji CO2 z transportu drogowego. Ich emisje szybko rosną, wzrosły o 9% między 2014 a 2019 rokiem. Obecnie szacuje się, że transport drogowy przyczynia się do ponad 25% emisji. Dodatkowo, zwykłe samochody są odpowiedzialne za 12% wszystkich emisji gazów cieplarnianych. Reasumując, ciężarówki i samochody osobowe przyczyniają się do łącznie 37% emisji gazów cieplarnianych.
Główne Kierunki Działań na Rzecz Ochrony Środowiska
Redukcja Emisji Gazów Cieplarnianych:
- Przejście na odnawialne źródła energii (wiatr, słońce, woda).
- Zwiększone wykorzystanie energii atomowej.
- Zwiększenie efektywności energetycznej w sektorze przemysłowym i transportowym.
- Wprowadzenie regulacji prawnych i podatków węglowych.
- Próby rozwijania nowych technologii oferujących redukcję już istniejących emisji.
Zielona Mobilność:
- Promowanie pojazdów elektrycznych (EV).
- Rozwój infrastruktury ładowania.
- Zachęcanie do korzystania z transportu publicznego i rowerów.
Inicjatywy Podejmowane na Świecie
- Porozumienie Paryskie (2015): Międzynarodowe porozumienie mające na celu ograniczenie globalnego ocieplenia do poniżej 2°C w porównaniu do poziomu przedindustrialnego.
- Europejski Zielony Ład: Strategia UE mająca na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
- Globalne Inicjatywy OZE: Programy wsparcia dla energii odnawialnej w wielu krajach, mające na celu zwiększenie udziału OZE w miksie energetycznym.
Ale Czy To Wszystko Wystarcza?
Wyzwania i Trudności w Redukcji Emisji
Mimo licznych inicjatyw, istnieje wiele wyzwań:
- Brak Wystarczających Środków: Wiele krajów, zwłaszcza rozwijających się, nie dysponuje wystarczającymi zasobami finansowymi na inwestycje w czystą energię.
- Złożoność Technologiczna: Przejście na OZE wymaga zaawansowanych technologii i infrastruktury, co jest kosztowne i czasochłonne.
- Brak rozwiązań umożliwiających natychmistową redukcję emisjiw stopniu pozwalającym zatrzymać postępującą degradację środowiska i zapobiec katastrofie, której skutki będą nieodwracalne.
Produkcja Energii Elektrycznej Na Świecie – Dominacja Paliw Kopalnych Pomimo Inicjatyw Odnawialnych
Chociaż promowanie zrównoważonego transportu jest kluczowe, szerszy kontekst globalnej produkcji energii elektrycznej ujawnia trwałe wyzwania w przejściu od paliw kopalnych. Pomimo inicjatyw związanych z energią odnawialną, paliwa kopalne wciąż dominują, przyczyniając się do 60 – 80% globalnej produkcji energii elektrycznej w 2023 roku.
Wyzwania związane z zrównoważonym transportem wykraczają poza samą adopcję pojazdów elektrycznych i dotyczą szerszego problemu globalnej produkcji energii elektrycznej. Paliwa kopalne, zwłaszcza węgiel i gaz, utrzymują znaczący udział pomimo zwiększonej uwagi na odnawialne alternatywy. Współistnienie tych wyzwań podkreśla złożoność osiągnięcia celów środowiskowych zarówno w sektorze transportu, jak i energetyki.
Istotne Wnioski:
- Paliwa kopalne, zwłaszcza węgiel i gaz, nadal dostarczają ponad 80% globalnych potrzeb energetycznych, jak wskazuje Brytyjski Instytut Energii.
- Pomimo fluktuacji, węgiel utrzymuje znaczącą rolę w produkcji energii, dostarczając ponad jedną trzecią globalnej energii elektrycznej, mimo że jest to najbardziej intensywny pod względem emisji CO2 rodzaj paliwa kopalnego.
- Udział paliw kopalnych w światowej produkcji energii elektrycznej osiągnął 61,27% w 2022 roku, co podkreśla ciągłe uzależnienie gospodarki od źródeł nieodnawialnych.
Dodatkowe Trudności na Drodze do Ochrony Klimatu
Wykluczenie Społeczne i Dyskryminacja: Wprowadzanie rygorystycznych przepisów dotyczących emisji, takich jak zakaz poruszania się starszymi, wysokoemisyjnymi pojazdami w centrach miast powoduje, że osoby mniej zamożne, których nie stać na zakup nowych, ekologicznych pojazdów zostają “wykluczone” z wielu obszarów życia. Jest to nie tylko czynnik dyskryminujący, ale prowadzi to do wielu napięć społecznych, niezadowolenia i strajków.
Technologiczne Ograniczenia: Wiele technologii jest nadal w fazie rozwoju i nie jest gotowych do szerokiego zastosowania.
Pojazdy Elektryczne – Mit Zerowej Emisyjności
Pojazdy elektryczne często uważane są za zeroemisyjne, jednak produkcja energii elektrycznej do ich ładowania wciąż w znacznym stopniu opiera się na spalaniu paliw kopalnych. Dodatkowo, produkcja i utylizacja baterii litowo-jonowych wiąże się z dużym zużyciem zasobów naturalnych i emisją zanieczyszczeń.
Promowanie adopcji pojazdów elektrycznych (EV) jest kluczową strategią w redukcji zależności od paliw kopalnych i minimalizacji emisji. Jednak sektor ten napotyka na wyzwania, szczególnie w kontekście litu, kluczowego składnika baterii EV. Paradoks powstaje, ponieważ popyt na lit, napędzany wzrostem EV i magazynowania energii odnawialnej, stwarza wyzwania środowiskowe i społeczne. Ekstrakcja tego „białego złota” budzi obawy dotyczące zużycia wody, zanieczyszczenia i potencjalnych konfliktów o zasoby.
Protesty w argentyńskim regionie „trójkąta litu” podkreślają lokalny sprzeciw wobec zmian legislacyjnych romujących wydobycie litu, przewidując degradację środowiska i zagrożenia dla tradycyjnych środków utrzymania.
Eksplorowanie alternatyw i długoterminowe implikacje: Pomimo postępów w technologii baterii litowo-jonowych, poszukiwanie alternatyw, takich jak baterie na bazie sodu, magnezu i grafenu, trwa nadal. Jednak komercjalizacja tych alternatyw to długotrwały proces, a obecnie na rynku dominują baterie oparte na litu. Zależność od litu jest porównywana do historycznej zależności od ropy i węgla, co podkreśla potrzebę odpowiedzialnych i zrównoważonych praktyk w przejściu na zieloną energię.
Zagrożenia Związane z Wydobyciem Litu
Lit, kluczowy składnik akumulatorów do pojazdów elektrycznych, jest wydobywany głównie w regionach, gdzie jego eksploatacja prowadzi do poważnych problemów środowiskowych, w tym zanieczyszczenia wód gruntowych i degradowania ekosystemów lokalnych.
Niedoskonałości Biopaliw i Paliw Odnawialnych
Koszty produkcji: Produkcja HVO jest bardziej kosztowna niż tradycyjnego oleju napędowego. Koszty mogą obejmować zbieranie i przetwarzanie odpadów biogenicznych, co może przekładać się na wyższą cenę końcową dla konsumentów.
Infrastruktura: Choć HVO można stosować w większości istniejących silników, infrastruktura produkcyjna i dystrybucyjna może wymagać adaptacji i inwestycji, zwłaszcza w skali globalnej.
Ograniczona Dostępność Surowców: Mimo że HVO jest produkowane z odpadów, dostępność surowców biogenicznych może być ograniczona, zwłaszcza gdy zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie. Może to prowadzić do konkurencji o te same surowce z innymi sektorami, jak produkcja żywności czy paszy.
Emisje Podczas Spalania: Paliwa HVO produkowane są z odzyskanych i przetworzonych materiałów, takich jak oleje roślinne czy tłuszcze zwierzęce, które w przeciwnym razie mogłyby trafić do środowiska i je zanieczyszczać. To na pewno jest korzystne z punktu widzenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednak podczas samego procesu spalania paliw HVO emisja szkodliwych substancji i cząstek stałych nie jest wcale mniejsza, niż w przypadku paliw kopalnych, czy biopaliw. Zależy to od wielu czynników, w tym źródeł surowców do produkcji HVO.
Emisje innych zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe, nadal występują. Proces spalania tych paliw nie eliminuje całkowicie emisji szkodliwych substancji.
Efektywność Energetyczna: Mniejsza efektywność. Biopaliwa, w tym HVO, mogą mieć nieco niższą efektywność energetyczną w porównaniu do paliw kopalnych. To oznacza, że pojazdy mogą potrzebować większej ilości paliwa HVO, aby przejechać tę samą odległość co na tradycyjnym oleju napędowym, a co za tym idzie realna emisja szkodliwych gazów wzrośnie proporcjonalnie do wzrostu zużycia paliwa!
Ślad Węglowy Produkcji: Proces produkcji paliw typu HVO również nie jest pozbawiony emisje. Należy uwzględnić cały cykl życia paliwa, aby ocenić jego rzeczywisty wpływ na środowisko.
Chemiczne Procesy Spalania: Podczas spalania HVO, podobnie jak innych paliw, zachodzą procesy chemiczne, które mogą generować różne zanieczyszczenia. Oto kilka kluczowych aspektów:
Tlenki Azotu (NOx): Pomimo zmniejszonej emisji w porównaniu do tradycyjnego oleju napędowego, spalanie HVO nadal może prowadzić do emisji tlenków azotu, które są szkodliwe dla zdrowia i środowiska.
Cząstki Stałe (PM): HVO może emitować mniej cząstek stałych niż tradycyjny olej napędowy, ale całkowita eliminacja tych emisji nie jest możliwa bez użycia odpowiednich uszlachetniaczy.
Wodorowęglany (HC): Proces spalania biopaliw może także prowadzić do emisji niespalonych węglowodorów, które mogą przyczyniać się do zanieczyszczenia powietrza.
Wnioski
Całkowite Przestawienie Gospodarki Światowej i Energetyki Na Źródła Odnawialne To Proces, Który Pomimo Dotychczasowych Starań Zajmie Całe Lata. Żeby Uniknąć Globalnej Katastrofy, Potrzebne Są Skuteczne Rozwiązania, Które Mogą Zadziałać Już Teraz!
Jak widać wyraźnie na poniższym wykresie, jeśli nie zostaną zastosowane przełomowe rozwiązania w zakresie redukcji emisji gazów, to pomimo najbardziej “optymistycznych” prognoz, jedyne na co możemy liczyć, to obniżenie emisji do poziomu zbliżonego do tego sprzed 3 dekad:
Opracowanie na podstawie: www.eea.europa.eu
Uwagi:
– Wykres przedstawia tendencję w zakresie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu od 1990 r. oraz prognozy do 2040 r. na poziomie UE (UE-27). Wartości za 2023 r. są wstępnymi szacunkami zgłoszonymi przez państwa członkowskie.
– Podane wartości uwzględniają wszystkie emisje pochodzące z transportu krajowego. Nie obejmują one lotnictwa międzynarodowego i międzynarodowego transportu morskiego ani emisji związanych z produkcją energii elektrycznej wykorzystywanej w transporcie (np. pociągi, tramwaje, pojazdy elektryczne).
– Scenariusz prognoz „z istniejącymi środkami” odzwierciedla wpływ istniejących polityk i środków na przyszłe emisje, natomiast scenariusz „z dodatkowymi środkami” obejmuje także dalsze planowane polityki i środki zgłoszone przez państwa członkowskie.
Rozwiązanie Problemu
Zdając sobie sprawę z powagi zagrożenia, nie szczędząc sił i środków, firma iQiTech w 2016 roku rozpoczęła prace badawcze nad rozwiązaniem, które umożliwiłoby rozwiązanie problemu emisji, uderzając w jego przyczynę. Powołano zespół wybitnych naukowców, którego praca została zwieńczona w 2023 roku przyznaniem patentu.
W trakcie badań potwierdzono, że głównym problemem emisji są nie tyle same paliwa kopalne, co niedostatecznie zaprojektowany proces ich spalania, a ściślej rzecz ujmując – skład chemiczny paliw ropopochodnych, uniemożliwiający spalanie całości paliwa w silniku (!). W wyniku tak niedoskonałego procesu, niespalone substancje wydostają się z komory spalania w postaci spalin zawierających nadmiarowe ilości CO2, cząstek stałych (PM), oraz innych szkodliwych gazów.
Na tej podstawie opracowano pierwszy na świecie komponent do paliw, który w drodze optymalizacji procesów spalania paliw ropopochodnych, radykalnie obniża emisje szkodliwych gazów, poprawiając jednocześnie warunki pracy silnika:
- Redukcja Emisji CO2e (sumarycznie)* 29%
- Redukcja Emisji CO* 25%
- Redukcja Emisji NOx i SOx* 15%
- Redukcja Zużycia Paliwa (do)* 12%
- Redukcja Niespalonych Węglowodorów (UHC)* 40%
- Redukcja Emisji Cząstek Stałych (PM)* 75%
Oprócz wielu zalet tej formuły, takich jak możliwość natychmiastowego wdrożenia bez konieczności jakichkolwiek modyfikacji istniejących silników, jest jej niesłychana wydajność:
1 litr Q18 jest przeznaczony do optymalizacji aż
litrów bazowego paliwa…
…Co Przekłada Się Na Astronomicznie Niski Koszt Wdrożenia Tej Technologii oraz Możliwość Szybkiego i Łatwego Zastosowania Na Masową Skalę!
Sprawdźmy teraz, jak te liczby przełożyłyby się na faktyczną redukcję omawianego problemu, gdyby zastosować Q18 na masową skalę. Przyjrzyjmy się, jak wyglądałby wcześniej zaprezentowany wykres prognozowanych emisji, tym razem po naniesieniu danych redukcji Q18:
Opracowanie na podstawie: www.eea.europa.eu
Uwagi:
– Wykres przedstawia tendencję w zakresie emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu od 1990 r. oraz prognozy do 2040 r. na poziomie UE (UE-27). Wartości za 2023 r. są wstępnymi szacunkami zgłoszonymi przez państwa członkowskie.
– Podane wartości uwzględniają wszystkie emisje pochodzące z transportu krajowego. Nie obejmują one lotnictwa międzynarodowego i międzynarodowego transportu morskiego ani emisji związanych z produkcją energii elektrycznej wykorzystywanej w transporcie (np. pociągi, tramwaje, pojazdy elektryczne).
– Scenariusz prognoz „z istniejącymi środkami” odzwierciedla wpływ istniejących polityk i środków na przyszłe emisje, natomiast scenariusz „z dodatkowymi środkami” obejmuje także dalsze planowane polityki i środki zgłoszone przez państwa członkowskie.
– Jeśli nie zostaną zastosowane przełomowe rozwiązania w zakresie redukcji emisji gazów, to pomimo najbardziej “optymistycznych” prognoz, jedyne na co możemy liczyć, to obniżenie emisji do poziomu zbliżonego do tego sprzed 3 dekad.
– Na wykresie Q18 ukazano minimalną, redukcję CO₂e (29%).
Szacuje się, że jeśli wszystkie pojazdy w kraju zaczęłyby wykorzystywać paliwo ulepszone formułą Q18, nastąpiłby skokowy, 30% spadek emisji CO2 (oraz odpowiednio pozostałych gazów i PM) a wyraźne efekty byłyby odczuwalne dla nas wszystkich w ciągu zaledwie 3 miesięcy! Ale to nie jedyne korzyści.
Formułę Q18 można z powodzeniem wykorzystać w innych obciążonych emisjami sektorach takich, jak żegluga morska, powietrzna, oraz elektrownie i elektrociepłownie, co dodatkowo obniża zanieczyszczenia na mapie globalnych emisji. Nasz komponent powoduje dopalanie wszystkich frakcji w samym procesie spalania, znakomicie sprawdzając się we wszystkich olejach ciężkich dedykowanych energetyce zawodowej.
Przypatrzmy się teraz stronie ekonomicznej. Jednym z oczywistych beneficjentów tak pokaźnej redukcji emisji będzie skarb państwa:
OSZCZĘDNOŚCI W HANDLU EMISJAMIWedług odczytów z systemu ETS za 2023 rok, sama tylko Polska wyemitowała 114,8 mln* ton x 80,82 EUR** x 29% (minimalna redukcja przy zastosowaniu Q18***) =
€
Conajmniej Tyle, Dzięki Naszej Formule, Może Zaoszczędzić w Ciągu Roku Kraj Taki Jak Polska, Na Samych Prawach Do Emisji (Nie Wspominając Pozostałych Oszczędności)!
29% procentowa redukcja emisji CO₂ stanowi minimalny zmierzony efekt zastosowania formuły Q18 (w wielu przypadkach zanotowany został znacznie wyższy wynik). Inne kraje w Europie i same Stany Zjednoczone odnotowują emisje na znacznie wyższym poziomie. Budżety poszczególnych krajów mogą osiągnąć znacznie większe oszczędności poprzez zmniejszenie konieczności zakupu uprawnień do emisji, a tym samym ograniczenie opłat środowiskowych.
Potężna Wydajność
Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszej technologii molekularnej 1 litr Q18 wystarcza do ulepszenia 10 000 litrów paliwa, umożliwiając jego wykorzystanie na masową skalę!
Zdrowie i Życie
Według danych udostępnianych przez WHO, zaraz po chorobach układu krążenia i nowotworach, miliony ludzi na całym świecie chorują i umierają w wyniku zanieczyszczonego powietrza. To nie tylko liczby, ale ludzkie życia, które możemy ocalić!
Płynna Transformacja
Udoskonalając paliwa ropopochodne (które nadal stanowią podstawę większości gospodarek na świecie) i ograniczając szkodliwe skutki ich spalania, możemy złagodzić okres przejściowy i zapobiec postępującej degradacji środowiska.
Gigantyczne Oszczędności
Wyniki naszych testów wskazują jednoznacznie, że przy tak znacznej redukcji zanieczyszczeń, oszczędności poczynione na uprawnieniach do emisji czy eksploatacji maszyn mogą zmienić zarówno mikro, jak i makrogospodarkę!
Natychmiastowe Rezultaty
Nasze rozwiązanie nie wymaga dodatkowych nakładów inwestycyjnych i jest gotowe do wdrożenia. Efekty w postaci czystego powietrza są natychmiastowe.
Ekonomiczne Równouprawnienie
Dzięki ogromnemu postępowi w produkcji paliw, nawet starsze silniki zasilane naszym nowym paliwem spełniają rygorystyczne normy ekologiczne (bez konieczności modyfikacji). Oznacza to, że można zapobiec dyskryminacji osób mniej zamożnych, których nie stać na zakup pojazdów ekologicznych!
Korzyści dla Środowiska
- Redukcja emisji CO2 o 29%, co znacząco zmniejsza wpływ na globalne ocieplenie.
- Zmniejszenie emisji cząstek PM o 75%, co poprawia jakość powietrza.
- Ograniczenie zużycia paliwa o 10%, co prowadzi do mniejszego eksploatowania zasobów naturalnych.
- Przedłużenie terminu przechowywania paliwa o 300%, co redukuje marnotrawstwo zasobów.
- Poprawa jakości środowiska naturalnego i ochrony bioróżnorodności dzięki mniejszej emisji szkodliwych substancji.
Korzyści dla Gospodarki
- Wielomiliardowe oszczędności na handlu prawami do emisji (ETS).
- Stymulacja innowacji i rozwoju technologicznego w sektorze paliwowym i w sektorach zależnych.
- Rozwiązanie problemu “Zielonego Ładu” w rolnictwie.
- Utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy.
- Zmniejszenie kosztów związanych z ochroną zdrowia dzięki lepszej jakości powietrza.
- Możliwość eksportu technologii, co może przynieść dodatkowe dochody dla gospodarki krajowej.
- Zwiększenie przewagi konkurencyjnej i dodatkowy napęd dla gospodarki.
- Zwiększenie atrakcyjności w obszarze przedsiębiorstw dla nowych inwestycji.
Korzyści dla Wojska
- Zmniejszenie zużycia paliwa, co może prowadzić do większej mobilności i dłuższego działania jednostek wojskowych.
- Redukcja emisji, co jest istotne podczas operacji w obszarach wymagających wysokich standardów ekologicznych.
- Większa niezależność energetyczna dzięki przedłużonemu terminowi przechowywania paliwa.
- Lepsze osiągi i zasięgi pojazdów wojskowych bez konieczności modyfikacji silników.
- Zmniejszenie kosztów operacyjnych związanych z paliwem.
Korzyści dla Energetyki
- Zmniejszenie kosztów paliwa (mazutu) dzięki redukcji zużycia (o około 10%).
- Redukcja emisji CO2, co ułatwia spełnienie norm emisji i uniknięcie kar finansowych.
- Przedłużenie terminu przechowywania paliwa, co jest korzystne dla zapasów strategicznych.
- Poprawa efektywności energetycznej w sektorze.
- Możliwość integracji z odnawialnymi źródłami energii dzięki mniejszemu wpływowi na środowisko.
Korzyści dla Rolnictwa
- Redukcja kosztów paliwa, co jest istotne dla utrzymania konkurencyjności produkcji.
- Zmniejszenie kosztów związanych z koniecznością dostosowania do wymogów “Zielonego Ładu”.
- Mniejszy wpływ na środowisko naturalne, co jest kluczowe dla zachowania zdrowia gleby i upraw.
- Zwiększenie wydajności maszyn rolniczych bez potrzeby modyfikacji.
- Poprawa jakości powietrza w obszarach wiejskich.
- Większa zgodność z normami ekologicznymi, co może być korzystne dla eksportu produktów rolnych.
Korzyści dla MŚP
- Obniżenie kosztów operacyjnych dzięki mniejszemu zużyciu paliwa.
- Możliwość zwiększenia konkurencyjności dzięki niższym emisjom.
- Lepsza zgodność z normami ekologicznymi bez konieczności dużych inwestycji.
- Poprawa wizerunku firmy jako proekologicznej.
- Większa stabilność finansowa dzięki obniżeniu kosztów produkcji.
Korzyści dla Służby Zdrowia
- Poprawa jakości powietrza, co redukuje liczbę chorób układu oddechowego.
- Zmniejszenie liczby hospitalizacji i zgonów związanych z zanieczyszczeniem powietrza.
- Obniżenie kosztów leczenia chorób związanych z zanieczyszczeniem.
- Poprawa ogólnego zdrowia społeczeństwa.
Korzyści dla Żeglugi Morskiej i Lotnictwa
- Znacząca redukcja emisji CO2 i cząstek PM, co jest istotne dla ochrony ekosystemów morskich.
- Zmniejszenie zużycia paliwa, co redukuje koszty operacyjne.
- Przedłużenie terminu przechowywania paliwa, co jest korzystne podczas długich rejsów.
- Poprawa wydajności statków bez potrzeby modyfikacji silników.
- Lepsza zgodność z międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi emisji.
Oleje średniej gęstości i mazuty jako paliwo żeglugowe i morskie z naszym komponentem świetnie sprawdzą się na statkach (bez kosztownych inwestycji w katalizatory i wymiany silników napędowych).
Mazut jednocześnie jest ważnym paliwem marszowym na statkach. Nasz komponent powoduje dopalanie wszystkich frakcji w samym procesie spalania, oraz wydłuża też znacznie okresy międzyprzeglądowe, jednocześnie znakomicie sprawdza się we wszystkich olejach ciężkich dedykowanych energetyce zawodowej.
Q18 znajduje też zastosowanie w przypadku paliw lotniczych:
- Natychmiastowe zmniejszenie emisji CO2, co pomaga spełnić surowe normy emisji w lotnictwie.
- Redukcja zużycia paliwa, co obniża koszty operacyjne linii lotniczych.
- Przedłużenie terminu przechowywania paliwa, co jest korzystne dla logistyki.
- Zmniejszenie emisji cząstek PM, co poprawia jakość powietrza wokół lotnisk.
- Lepsza wydajność silników lotniczych bez potrzeby ich modyfikacji.
Korzyści dla Producentów Paliw
- Zwiększona sprzedaż paliw dzięki sprostaniu rygorystycznym normom emisji.
- Zwiększenie konkurencyjności na tle nowych technologii niskoemisyjnych.
- Możliwość oferowania bardziej ekologicznych paliw, co jest atrakcyjne dla klientów.
- Przedłużenie terminu przechowywania paliwa, co zmniejsza straty i zwiększa rentowność.
- Wzrost sprzedaży dzięki atrakcyjności produktu.
- Poprawa wizerunku firm jako innowacyjnych i proekologicznych.
- Możliwość współpracy z rządami i organizacjami ekologicznymi.
Korzyści dla Producentów Aut
- Możliwość oferowania pojazdów, które spełniają surowe normy emisji bez potrzeby modyfikacji.
- Zwiększenie atrakcyjności “tradycyjnych” technologii dzięki zgodności z nowymi normami.
- Wydłużony okres i obniżenie kosztów transformacji do nowego typu napędów.
- Poprawa wizerunku marki jako proekologicznej i innowacyjnej.
- Możliwość współpracy z producentami paliw i rządami w celu promowania ekologicznych rozwiązań.
- Stymulacja innowacji i badań nad nowymi technologiami paliwowymi.
Korzyści dla Firm Transportowych
- Obniżenie kosztów operacyjnych dzięki mniejszemu zużyciu paliwa.
- Zmniejszenie emisji, co poprawia zgodność z normami ekologicznymi.
- Przedłużenie żywotności floty dzięki lepszej jakości paliwa, oraz wydłużenia żywotności silników i filtrów DPF (około 300%).
- Poprawa wizerunku firmy jako proekologicznej.
- Możliwość korzystania ze starszych pojazdów bez konieczności ich wymiany.
Korzyści dla Kierowców
- Możliwość spełnienia norm emisji bez potrzeby kosztownych modyfikacji czy inwestycji w nowe pojazdy.
- Zmniejszenie kosztów paliwa dzięki mniejszemu zużyciu.
- Lepsza wydajność silnika i dłuższa żywotność pojazdu.
- Możliwość dostępu do centrów miast, w których obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów wysokoemisyjnych.
- Oszczędności związane z rzadszym serwisowaniem i mniejszym zużyciem paliwa.
Podsumowanie
Gdy świat stara się ograniczać emisje gazów cieplarnianych, które w istocie są wynikiem niedoskonałych procesów spalania paliw, nasze innowacyjne rozwiązanie skupia się na usprawnieniu samego procesu spalania, a co za tym idzie drastycznym zmniejszeniu emisji gazów i cząstek stałych. Dzięki takiemu podejściu, możemy w końcu mówić o rozwiązaniu, które da się zastosować na masowa skalę!
„Q18 to Brakujące Ogniwo W Produkcji Paliw Ropopochodnych. Gdybyśmy Opracowali Tę Technologię Wcześniej, Świat Nie Stałby Teraz Na Krawędzi Katastrofy Klimatycznej!”
Masowe zastosowanie formuły Q18 ma potencjał, aby znacząco przyczynić się do walki z emisjami i zapobiec dalszej degradacji środowiska naturalnego. Redukcja zanieczyszczeń, poprawa efektywności energetycznej, oszczędności finansowe, korzyści zdrowotne i ochrona ekosystemów to tylko niektóre z licznych zalet, które Q18 może przynieść. Ratowanie klimatu wymaga złożonych i wieloaspektowych działań. Nasza innowacyjna technologia może odegrać kluczową rolę w redukcji emisji zanieczyszczeń i ograniczeniu wpływu na środowisko. Jednakże, sukces wymaga globalnego zaangażowania, współpracy międzynarodowej oraz wsparcia politycznego i społecznego.
Skontaktuj Się z Nami
(Wybierz odpowiedni dział)