Aby określić wpływ na globalne ocieplenie, najpierw (1) pobieramy bazowe redukcje emisji głównych Gazów Cieplarnianych z dokumentacji Q18.
Bazowe Redukcje GHG:
Poniższe dane przedstawiają zmierzone redukcje poszczególnych gazów dla paliwa B100:
- Redukcja CO₂: -12% (równoznaczna z redukcją spalania)
- Redukcja CO: -26%
- Redukcja podtlenku azotu (N₂O): -15%
- Redukcja metanu (CH₄): -40%
(dla pozostałych paliw – patrz tabela)
Zgodnie z dokumentacją patentową, redukcje zależą od rodzaju podstawowego paliwa używanego wraz z komponentem Q18 i zmierzone redukcje GHG mogą się różnić. Im “cięższe” jest stosowane paliwo, tym większe będą redukcje.
Istotne jest, że w przeliczeniu na ekwiwalent CO₂ (redukcja CO₂e), wymienione gazy mają wielokrotnie wiekszy wpływ na ocieplenie klimatu, niż sam dwutlenek węgla!
- CO – GWP: 1.9 (IPCC)
- NOₓ (N₂O) – GWP: 298 (IPCC)
- Niespalone węglowodory (UHC) (CH₄): GWP: 28 (IPCC)
Oznacza to, że przykładowo, emisja 1 tony podtlenku azotu (N₂O), daje taki sam negatywny wpływ na ocieplenie klimatu, jak 298 ton CO₂ (sic!)
Aby zmierzyć rzeczywistą redukcję Gazów Cieplarnianych, nie wystarczy odjąć wartości Redukcji Bazowych od każdego z polutantów. Daltego (2) określamy jaka jest zawartość poszczególnych gazów w spalinach dla każdego z rodzajów paliwa osobno.
Nastepnie, (3) posługując się tabelą IPCC, sprawdzamy wartości GWP i (4) mnożymy je przez fizyczną zawartość każdego gazu w uwalinianych spalinach. W ten sposób otrzymujemy tzw. Ekwiwalenty Dwutlkenku Węgla, czyli CO₂e. Do celów obliczeniowych, sumujemy te nowe wartości i przyjmujemy że razem stanowią one 100% całej grupy GHG (jaka wydostaje się ze spalinami).
(5) Kolejno, redukujemy każdy z gazów z osobna. Jednak gdyby pomniejszyć jego udział o wartość wynikającą jedynie z Redukcji Bazowej, to takie działanie nie odda rzeczywistej redukcji powiększonej dodatkowo o redukcję zużycia paliwa (od 7 do 12%).
Aby przeprowadzić to działanie prawidłowo, przeprowadzamy następująca kalkulację:
RR = 1 – (1-RB/100) x (1-RS/100)
(gdzie: RR – Redukcja Rzeczywista, RB – Redukcja Bazowa, RS – Redukcja Spalania)
W ten sposób otrzymujemy ilości każdego z gazów w spalinach po redukcji. Jeżeli (6) zsumujemy je a następnie odejmiemy od wartości sprzed redukcji (jak przyjęliśmy było to 100%), to uzyskujemy (7) precyzyjną wartość redukcji GHG po zastosowaniu komponentu Q18!
Rzeczywiste Redukcje GHG:
(dla paliwa B100)
- Redukcja CO₂: -12% (równoznaczna z redukcją spalania)
- Redukcja CO: -34.88%
- Redukcja podtlenku azotu (N₂O): -25.20%
- Redukcja metanu (CH₄): -47.20%
(dla pozostałych paliw – patrz tabela)
Aby nastepnie podliczyć o ile zredukowano całość Gazów Cieplarnianych w spalinach, obliczamy (8) zawartość każdego gazu po redukcji (sprawdzamy ile wynosił dany udział w emisji spalin oryginalnie i pomniejszamy o wartość Redukcji Rzeczywistej). Tak uzyskane wyniki sumujemy (9). W przypadku paliwa B100, będzie to teraz 66.54%. A więc sumaryczny stopień redukcji wyniósł: (100 – 66.54) = 33.46%!